20130816

Kjell Alinge fyller 70 år!


En av mina stora idoler (jag kallar honom idol för något annat kan han inte kallas) Kjell Alinge fyller 70 år idag. Kjells hjärna är ett universum av ljud, kultur och bilder. Det ska erkännas att när jag hörde honom som ung på 80-talet så förstod jag inte riktigt vad han höll på med. Eldorado var ett ljudkaos i folkhemmet. Men det är lite av Alinges grej. Ur kaoset växer det fram någonting stort. Men Eldorado som återuppstod 2005-2013 byggde på stämningar och bilder. Ett vackert kollage av musik och röster.

När jag intervjuade Kjell för några år sedan pratade vi i en och en halv timme. Det var som att ha ett Eldorado i telefonen. Kjell Alinges intresse för kultur och konst är gränslöst. Han läste då en bok om disco. Pratade om jazz. Om beat. Allting hängde ihop.

Idag fyller han 70 år. Eldorado är nedlagt. Men Kjell fortsätter. Nu gör han Niagara på P2. En radiobio. Ikväll sänds det en dokumentär på SVT och P2 sänder ett hyllningsprogram. Och jag annar att Kjell Alinge har planer för mer radio. Kanske inte på SR utan på webben.

Grattis Kjell. Må radiovågorna föra dig långt ut i ljudhavet under många år till!

Mojo103.7 kommer att segla bredvid dig under samma flagg.

Magnus Tannergren
Programledare & producent
Mojo103.7

No comments:

Post a Comment