20090215

Europe – The final countdown (1986)


För 26 år sedan inledde jag ett intensivt förhållande med det här bandet. Jag såg till att vakna till tonerna av inledande spåret och genombrottssingeln för Europe varje morgon hela sommaren 1986 genom att rigga bandspelaren till en timer.

En fullständigt bisarr sak att göra naturligtvis men faller man för ett band så gör man. Än idag framhåller jag Europe som Sveriges bästa och största hårdrocksband någonsin. Och jag lyssnar på Europe än idag även om det inte sker under samma förutsättningar som för 26 år sedan.

Egentligen tycker jag att föregångaren ”Wings of tomorrow” är en bättre platta både sett till låtarna och produktionen men ”The final countdown” har blivit lite orättvist behandlad av kritikerna så här i efterhand. För bakom den onödigt fluffiga ljuddräkten då hittar man fantastiska låtar som ”Danger on the track”, ”Ninja” och ”On the loose”. Och vad gäller de fyra singlarna ”Rock the night”, Carrie”. ”Cherokee” och titelspåret så finns det väl ingen som inte kan skråla med i refrängerna även om de inte vill erkänna det. En femte singel, ”On the loose”, släpptes förövrigt i Japan. Det betyder att halva skivan släpptes i singelformat vilket kanske säger en del om hur stor den här plattan gjorde Europe.

Och bara ett par månader efter att skivan släpptes och bandet nått internationell toppstatus så gör bandets gitarrhjälte John Norum det som ingen någonsin kunnat föreställa sig. Han hoppar av.

Och sedan dess är han för alltid en av mina få hjältar i hårdrockshistorien.

Europe - "Heart of stone" live 1986

No comments:

Post a Comment