20090102

I skivhyllan: Helloween - Keeper of the seven keys part 1 (1987)


Tysk power metal när den var riktigt bra. Helloween presterade i och med sin andra fullängdare ett riktmärke för kommande generationer falsettsjungande och dubbeltrampande band som gäller än i dag.

Låtmaterial på den här skivan är i det närmaste perfekt och utan svaga punkter. Från inledande ”I’m alive” och vidare till ”A little time” och i mitt tycke skivans höjdpunkt ”Twilight of the gods” är det felfritt. Singelsläppet ”Future world” blir i och för sig nästan lite för flåshurtig och trallvänlig men vägs snabbt upp av avslutningsspåret ”Halloween” som klockar in på nätta 13 minuter och 18 sekunder.

Jag föredrog alltid Michael Kiske framför Kai Hansen som sångare i Helloween även om jag idag håller Kai som strålande vokalist i Gamma Ray. Kiske har lagt av med hårdrockssången och sjunger nu mer någon sorts poprock sägs det. Jag har själv inte kollat upp det.

Det enda verkliga problem jag har med den här skivan är det faktum att den ska föreställa första delen i någon sorts följetång som även omfattar ”Keeper of the seven keys part 2” som kom året efteråt. Jag ser inte riktigt kopplingen. Men det här med temaskivor och musikaliska jätteprojekt var något som var synonymt med 80-talet och speciellt inom hårdrocken. I det här fallet blir det bara krystat och efter att bandet nyligen släppte ”Keeper of the seven keys – the legacy” ja då blev det bara pinsamt. Det enda som plattorna har gemensamt som jag ser det är rätt fula skivomslag…

Video: Halloween

No comments:

Post a Comment